Aanloopkosten zijn alle kosten die je als startende ondernemer uit een zakelijke oogpunt voor je onderneming maakt. Deze opstartkosten zijn onder bepaalde voorwaarden ook aftrekbaar en ook kun je de BTW terug vorderen. Zijn de gemaakte kosten niet ouder dan vijf jaar? Verwerk ze dan in de boekhouding en bespaar geld. Meer informatie over deze kosten en hoe je ze goed verwerkt lees je hieronder.
Wat zijn aanloopkosten?
Aanloopkosten zijn alle zakelijke kosten die je gemaakt hebt voordat je ingeschreven was bij de Kamer van Koophandel. Deze kosten kunnen per bedrijf verschillen. Zo heeft een fotograaf een of meerdere camera’s nodig en een timmerman gereedschap. Twijfel je over bepaalde kosten overleg dan even met jouw boekhouder.
Enkele voorbeelden van kosten voor Zzp-ers:
- Lunch/diners (met relatie/cliënt, beperkt aftrekbaar)
- Reiskosten en kilometerdeclaraties (€ 0,21 per km met een privé auto)
- Drukwerk (visitekaartjes, briefpapier, folders etc.)
- Website / App ontwikkeling & webhosting
- Apparaten zoals: laptop, telefoon, camera, printer etc.
- Zakelijke boeken en magazines
- Trainingen, cursussen en overige studiekosten
- Telefoonkosten
- Notaris/juridische advieskosten
Reiskosten en kilometerdeclaraties
Wat veel starters vergeten is dat je ook de kilometers die je maakt met je privéauto als kosten kunt opvoeren in het boekhoudprogramma. Ook de gereden kilometers moet je natuurlijk wel kunnen aantonen. Dit doe je door middel van een kilometeradministratie met een agenda waarin de afspraken staan. Je kunt in 2023 € 0,21 per gereden kilometer als kosten opvoeren. Tot 2022 was dit € 0,19 per kilometer.
Eenvoudig de kilometerregistratie bijhouden?
Gebruik hét gratis Myfinance kilometerregistratie bestand.
Aan welke eisen moet je voldoen?
Je moet wel aan kunnen tonen dat je de aanloopkosten daadwerkelijk hebt gemaakt. Dit kun je eenvoudig doen door alle facturen en bonnetjes van je aankopen te bewaren. Deze heb je ook nodig als je de BTW wil terugvorderen.
Welke kosten zijn niet aftrekbaar?
In de basis zijn alle kosten die je zakelijk maakt aftrekbaar. Je moet daarbij wel het verband tussen de kosten en het bedrijf kunnen aantonen. Net als een reguliere ondernemer heb je als startende Zzp-er ook kosten die slechts gedeeltelijk aftrekbaar zijn. Deze staat weergegeven op de site van de belastingdienst.
Tip: bewaar alle aanloopkosten de je maakt en bewaar deze goed. Als je uiteindelijk aangifte gaat doen voor je inkomstenbelasting of je eerste BTW-Aangifte dan kan jij of wellicht je boekhouder bepalen welke kosten wel, niet of gedeeltelijk aftrekbaar zijn.
Btw op aanloopkosten?
Ook de BTW op de facturen en bonnen kunnen worden verrekend. Als je ingeschreven staat bij de Belastingdienst als BTW-ondernemer kan je de BTW bedragen van deze facturen aangeven als voorbelasting en hierdoor de betaalde BWT terugvragen.
Uren als starter en startersaftrek
Als startende ondernemer kan je ook aanspraak maken op de startersaftrek : een verhoging van de zelfstandigenaftrek. Deze hoeft overigens niet aangevraagd te worden, maar:
- houd een registratie bij van de uren die je aan de onderneming besteedt. Je kunt het aantal uren dat je vóór aanmelding bij de Kamer van Koophandel besteedt, meetellen voor het minimumaantal benodigde uren (1.225 per jaar) voor bijvoorbeeld de zelfstandigenaftrek.
- hou er wel rekening mee dat je aan meer eisen van de belastingdienst moet voldoen om als ondernemer aangemerkt te worden. Op de site van de belastingdienst staat een test; Ben ik ondernemer voor de inkomstenbelasting? Na het beantwoorden van de vragen krijg je te zien of je wel, niet of misschien als ondernemer aangemerkt wordt.
Let wel op dat het wel of niet ondernemer zijn (voor de inkomstenbelasting) los staat van de vraag of je aanloopkosten als starter en de BTW kunt terug vorderen! Heb je als Zzp-er vragen over de aanloopkosten. Onze online boekhouders helpen je graag verder met een passend advies.