2.1 Klik in het linker menu op > verkoop => nieuw
De factuurdatum staat standaard op de huidige datum, maar je kunt ook de datum aanpassen. De periode staat standaard op de maand van de factuurdatum.
- Selecteer de betalingstermijn. De meest voorkomende betalingstermijnen worden standaard getoond.
- Met de
kun je een nieuwe/ extra betalingstermijn aanmaken.
- Het wijzigen van een betalingstermijn doe je met het
.
- Kies bij Relatie voor wie de factuur is. Staat je Relatie er nog niet tussen maak deze dan aan door op de
te klikken.
- De verplichte velden voor een Relatie hebben een *. Sla de gegevens op door op het
te klikken.
- Je kunt een algemene omschrijving invullen voor op de factuur. Dit is niet verplicht.
- Vervolgens vul je de velden: Omschrijving, BTW, Prijs/ stuk en Aantal in.
- Tab of klik op
om een extra regel aan te maken. Verwijderen doe je met het
. Ook kun je de volgorde van de regels wijzigen door op de = te gaan staan en te klikken/ verslepen.
- Klik op de knop en kies wat jij wil met de factuur of je klikt op en het concept wordt opgeslagen.
TIP: Klik op factuur tonen onder
om je factuur te zien voordat je deze definitief maakt. Een definitieve factuur die je naar je klant hebt gestuurd mag je niet meer wijzigen van de belastingdienst. Uiteraard kun je wel eenvoudig een creditfactuur aanmaken.Bekijk hieronder de instructievideo
2.2 Producten aanmaken
Je kunt ook producten aanmaken in je verkoop. Als je bijvoorbeeld bepaalde producten of diensten vaker levert. Ook als je uren factureert en je uurtarief varieert per opdrachtgever, project of type werkzaamheden, dan kun je standaard producten aanmaken om nog sneller te online factureren.
- Klik in je verkoop op de
aan de rechter zijde onder Product.
- Vul de naam, BTW, Omschrijving en Prijs per eenheid en bevestig met
.
- Je product is nu opgeslagen en kun je voortaan eenvoudig selecteren met je pijltjestoetsen gevolgd door TAB.
- LET OP: De omschrijving komt terug op de factuur de Naam niet.
2.3 Inkoopfactuur
Klik in het linker menu op > INKOOP => NIEUW
Het eerste gedeelte van het scherm is, en werkt daardoor, nagenoeg gelijk aan het scherm verkoop.
- Vul de velden, Datum inkoopfactuur, Betalingstermijn, Relatie en eventueel het Factuurnummer in.
- Tab naar het veld rekening of klik op
. Nu kun je een kosten- of activa rekening kiezen.
TIP: Typ een aantal letters uit de gewenste rekening en alle rekeningen die deze letters bevatten komen naar voren. Staat je rekening er niet bij, ga dan met je muis op staan voor verdere instructie.
- Vul de velden, Omschrijving, BTW en Bedrag in.
- Drop of selecteer de factuur (deze stap kun je ook eerst doen zodat je de factuurgegevens eenvoudig kunt overnemen) en sla alle gegevens op via de knop
- Inkoopfacturen kun je nog wijzigen nadat je op opslaan hebt geklikt, ook kun je eenvoudig een kopie factuur aanmaken indien je bijvoorbeeld iedere maand dezelfde factuur hebt zoals je telefoonabonnement.
Let Op: Als je een Activa rekening kiest, dan komt de aankoop op de balans te staan en dien je daarop af te schrijven. Dit hoeft alleen op investeringen boven de €450,– exclusief btw. Automatisch verschijnt er een extra regel om de afschrijving direct te boeken.
TIP: Als je meerdere inkoopfacturen wil gaan boeken kun je bij INKOOP => UPLOADS kiezen. Via het vierkant met de gestippelde blauwe rand, met de tekst ‘Drop of selecteer facturen (PDF) kun je bestanden uploaden. Vervolgens klik je op de knop
en je komt in het inkoopscherm. Je inkoopfactuur is nu al gekoppeld. Als je een abonnement hebt voor scan & herken kun je ook voor de opties ‘Scan factuur’ en ‘Scan bon’ kiezen. Zo hoef je niet meer alle gegevens handmatig over te nemen.Bekijk hieronder de instructievideo