Bij het verwerken van je bankboekingen via de Bank heb je iedere maand een aantal terugkomende betalingen waar geen btw op zit. Deze kun je nu automatisch toewijzen op een door jou geselecteerde kostenrekening (grootboek).
Let op dat je dit alleen doet bij kosten/ bankmutaties waar geen btw op zit, denk hierbij aan bijvoorbeeld:
- Verzekeringen
- Maandelijkse bankkosten
- Leasetermijnen
- Huur
- Privé opnames
- Privé stortingen
- Boekingen naar je spaarrekening
Van deze kosten ontvang je meestal ook geen factuur. Zit er wel Btw op, boek dan de kosten bij inkoop en letter deze af.
Hoe dat werkt lees je in dit artikel over afletteren.
Hoe werkt het?
Maak een relatie aan, vul daarbij het standaard grootboek in én voeg het IBAN Bankrekeningnummer in. Indien de relatie en het IBAN Bankrekeningnummer overeenkomen dan wordt automatisch het opgegeven grootboek geselecteerd en hoef je dit niet handmatig via de bank te doen.
Wat als je toch een factuur wil koppelen om af te letteren:
Ga naar Bank => tab bankboekingen => Selecteer de maand waarin de boeking is gedaan en zoek de boeking op => Zet het grootboek terug op 1190 Kruisposten LM en klik op OPSLAAN. Ga terug naar het dashboard en de bankboeking zie je weer terug bij Openstaande Bank en Kasboekingen. Je kunt nu je inkoopfactuur selecteren en deze afletteren met de bankboeking.