Hoe boek ik een afschrijving?

Afschrijving boeken bij aankoop van een bedrijfsmiddel*

Als je een bedrijfsmiddel aankoop dan boek je de inkoopfactuur in via INKOOP net als bij alle andere kosten/ inkoopfacturen. Is het bedrag € 450,– ex BTW of hoger dan kies je een Activa grootboekrekening. Automatisch komt er dan een extra regel in beeld “Gegevens Afschrijving”.

De standaard activa grootboekrekeningen in Myfinance beginnen allemaal met 00..  In bovenstaand voorbeeld hebben we voor 0090 Computerapparatuur gekozen. Vervolgens kies je een kostenrekening waar de afschrijving op geboekt wordt. De bijbehorende kostenrekening begint met 48 gevolgd door het nummer van de activarekening. In dit geval dus 4890.

Raadpleeg voor de wettelijke afschrijvingstermijn & eventuele restwaarde de site van de belastingdienst.   

Afschrijving boeken bij bestaande activa?

Als je al bestaande bedrijfsmiddelen hebt kun je de afschrijving door laten lopen in Myfinance. Hiervoor dien je op de beginbalans het bedrijfsmiddel op 1900 tussenrekening afschrijvingen op te voeren. Zet vervolgens in de omschrijving de omschrijving van het bedrijfsmiddel en sla de beginbalans op.

Ga vervolgens naar Gedetailleerd => Afschrijvingen => Nieuw. Vervolgens boek je net als onderstaand je afschrijving per bedrijfsmiddel met de datum/ periode waarop de afschrijving begint, de huidige waarde (balanswaarde) en het resterend aantal termijnen.

Waar zie ik mijn afschrijvingen terug:

Als je in het dashboard de Excel rapportage: Balans / Winst & Verlies Rapportage opent dan zie je een tabblad Afschrijvingen. Hier zie je de detail gegevens van je afschrijvingen op terug.  

* Bedrijfsmiddelen zijn zaken die je niet direct wilt verkopen, maar die een aantal jaren in je onderneming gebruikt. Ze verschillen dus van inkopen/ kosten en voorraden. Bedrijfsmiddelen heb je in de regel nodig om je producten te kunnen maken of je diensten te kunnen verlenen. Als je een bedrijfsmiddel aankoopt dat langer dan een jaar meegaat én het aankoopbedrag € 450.– of hoger is (ex BTW) dan mag je niet het gehele bedrag in één jaar als kosten aftrekken, maar je moet de kosten verdelen over een langere periode (economische levensduur).