Hoe boek ik een afschrijving?

Als je een bedrijfsmiddel aankoopt die op de balans komt te staan, dan dien je het bedrijfsmiddel af te schrijven. Als je een aankoop doet van bijvoorbeeld een Laptop dan mag je deze niet in één keer als kosten opvoeren in je administratie.

In dit voorbeeld gaan we ervan uit dat je een nieuwe aankoop doet. Je boekt deze dan op de normale manier in via Inkoop. Je vult de gegevens in die op de factuur staan. In het voorbeeld van de Laptop selecteer je de Rekening 0090 Computerapparatuur. Aangezien deze rekening als Balans post is aangemerkt verschijnt er een extra regel in het scherm: Gegevens Afschrijving. Bij de omschrijving geef je aan wat je hebt aangekocht: Asus Zenbook UX510 , gevolgd door de BTW en het bedrag.

Vervolgens dien je een kosten rekening te selecteren waarop de afschrijving wordt geboekt. Deze rekeningen beginnen allemaal met Afschrijvingskosten. In dit geval 4890 Afschrijvingskosten computerapparatuur. Als laatste geeft je het aantal termijnen aan waarin het bedrijfsmiddel afgeschreven dient te worden en kun je een restwaarde opgeven indien dat van toepassing is.

Let Op: De fiscus stelt strikte regels aan afschrijven zoals looptijd en restwaarde. Op de site van de belastingdienst vind je hier meer informatie over.