Hoe voer ik mijn beginbalans op? (starter)

Als je start met online boekhouden en je hebt al cijfers van een voorgaand boekjaar, dan kun je de cijfers op elkaar aan laten sluiten door een beginbalans in te voeren. Ook als starter heb je vaak al een beginbalans, deze bestaat meestal uit een bedrag dat je vanuit privé op je zakelijke rekening stort of opstartkosten die je van je privé rekening hebt betaald.

Let op: De balans moet aan de Activa/Debit zijde hetzelfde totaal weergeven als aan de Passiva/Credit zijde. Dan pas wordt de knop “Opslaan” blauw en kun je de ingevoerde balans opslaan.

Je kunt er ook voor kiezen om als starter te beginnen met je bankafschrift te uploaden/ importeren. Daar kom je ook de boeking van privé naar zakelijk ad € 500.– euro op tegen welke je via Bank => Boekingen kunt wijzigen (zie onderstaand voorbeeld). Waar nu 1190 Kruisposten liquide middelen staat, wijzig je het veld “Rekening” naar 0670 Privé storting. Dit heeft hetzelfde effect als het opvoeren van bovenstaande beginbalans. Belangrijk: lees hier hoe je andere bankmutaties juist verwerkt.

Als je nu de Kamer van Koophandel, inschrijfkosten € 50.– hebt betaald vanaf je privé rekening dan doe je het volgende:

  1. Boek de factuur via Inkoop op dezelfde manier als een ander factuur (zie 2. Facturen Verkoop & Inkoop)
  2. Maak € 50.– over vanaf je zakelijke rekening naar je privé rekening met de omschrijving Factuur KvK
  3. Koppel na het uploaden van je bankgegevens de inkoopfactuur van de KvK aan de boeking van € 50.– naar privé

Uiteraard kun je ook de aanloopkosten in de beginbalans verwerken, echter is bovenstaande de meest eenvoudige methode als je net start met boekhouden. 

Mocht je hulp nodig hebben, dan helpen we je graag verder! Je kunt uiteraard ook iemand vragen om je te helpen. Een beginbalans voer je slechts éénmalig op, dus als het je niet zelf lukt, dan is dat geen belemmering om voor online boekhouden te kiezen.

Geen starter, maar overstappen vanuit Excel of ander boekhoudprogramma? klik dan hier