Wij belden opnieuw met Rob Pijnenburg van Interpayment. Het vorige artikel met tips werd zo goed gewaardeerd dat een vervolg niet uit kon blijven. Rob heeft het druk, want de vakantieperiode is voorbij en bij thuiskomst worden de boeken opengeslagen en ontdekken ondernemers vaak in paniek dat er nog heel wat facturen niet betaald zijn. En uit paniek willen ze het advies van Rob vaak ook nog in de wind slaan. Dus heeft hij dubbel werk, maar Rob blijft de rust zelve en helpt met hetzelfde plezier zijn klanten verder.
De meeste onderschatte voorwaarden: algemene voorwaarden
De vorige keer attendeerde Rob ons al op het belang van goede algemene voorwaarden en ook nu heeft hij weer een klassiek voorbeeld van hoe het snel fout kan gaan.
Een natuurproduct wat gebruikt wordt voor meubels kan gaan werken. Dat weten we allemaal en daarom leek het voor de verkoper niet zo belangrijk om de gevolgen uitgebreid te beschrijven in de algemene voorwaarden. Bij dit voorbeeld lieten niet complete algemene voorwaarden juist een kiertje open voor de afnemer om op in te spelen. Met als gevolg dat deze ondernemer nu in een dagvaardingsproces zit met een buitenlandse afnemer en de factuur nog verre van betaald is.
Dus nogmaals het advies van Rob, 99 van de 100 keer gaat het goed, maar die ene keer waarbij het misloopt kan gelijk pijnlijk zijn. Wees dus verstandig en stel goede algemene voorwaarden op.
Een kleine factuur die niet betaald wordt
Hoe ga je om met een relatief lage factuur van bijvoorbeeld € 50,- of € 100,- die niet betaald wordt? Het voelt zo stom om hier erg moeilijk over te gaan doen, want hoe komt dit over op je klant. Herkenbaar? Toch is het volgens Rob juist belangrijk dat je ook op dat soort momenten zakelijk blijft. Als je meerdere malen een kleine factuur moet afboeken is dat aan het einde van het jaar alsnog een groot bedrag. Bellen is het meest effectief en allesbehalve genant. Is de eerste belronde niet geslaagd? Bel dan nog een keer en hou het luchtig door bijvoorbeeld een grap te maken: “heb je wel op verzenden gedrukt?”.
Werkt ook het nabellen niet? Dan is het advies van Rob om toch een incassotraject te starten. De kosten wegen niet op tegen de baten: klanten nemen je serieus en zullen in het vervolg jouw factuur als eerste betalen. Bedrijven zoals Interpayment bieden vaak een strippenkaart aan, waardoor de kosten voor een incassotraject lager zijn.
Incasso Traject
Kies als kleine zelfstandige ook voor een kleine partij voor de begeleiding bij jouw incassotrajecten. Bij grote maatschappijen ben je met kleine vorderingen niet interessant, zij zijn vooral geïnteresseerd in grote bulken aan vorderingen. Ook de kleine ondernemer zit te wachten op zijn geld. Bij grote maatschappijen werken daarnaast vaak studenten die onregelmatig werken, waardoor de debiteur makkelijk een spelletje met hen kan spelen: “oh maar ik heb jouw collega gesproken”. Rob heeft zoveel ervaring in het vak dat hij het spelletje inmiddels net zo hard terugspeelt. Sterker nog: dat maakt het werk voor hem juist leuk!