Hoe boek ik een (Financial) Leaseauto in mijn boekhouding?

In dit artikel is in 4 stappen beschreven hoe je een leaseauto in je boekhouding verwerkt. Dezelfde werkwijze kun je uiteraard ook toepassen voor andere financial lease contracten

Voorjaarsactie: Start nu met 15 maanden gratis boekhouden Niet alleen starters, maar iedereen die start met Myfinance boekhoud nú 15 maanden gratis. Bekijk de: Voorjaarsactie.

Stap 1: Inboeken aankoop auto

Als eerst boek je de factuur van de auto in. Kies voor een Activa rekening zoals 0081 Auto. Alle activa rekeningen kun je terug vinden via Gedetailleerd => Grootboeken. Eventueel kun je hier ook een nieuw grootboek aanmaken of de naam wijzigen als je dat wil. Bijvoorbeeld 0083 Auto – Volkswagen Golf. Ook hebben wij voor deze instructie 0922 Leasetermijnen aangemaakt onder langlopende schulden.

Belangrijk is om het aantal termijnen en de restwaarde voor de afschrijving aan te geven. De regels hoe je dit bepaald kun je hier terug vinden op de site van de belastingdienst.

Leaseauto inboeken en afschrijvingen

Nadat je deze boeking hebt gedaan staat de auto op de balans en schrijft de software de auto automatisch per maand af. Dit zie je direct terug in de Rapportage  (Excel) in het Dashboard. Dit is dan ook een belangrijk voordeel van online boekhouden en online factureren. Je gaat de auto echter niet in 1 keer betalen, maar je bent er een lening/ lease voor aangegaan.

Heb je geen boekhouder of is jouw boekhouder lastig te bereiken? De Myfinance boekhouder is professioneel, bereikbaar én voordelig. Kom alles te weten over jouw persoonlijke online boekhouder van Myfinance.

Stap 2: Leaseauto activeren in boekhouding

Om de lease in je boekhouding te verwerken maak je een memoriaal boeking aan. Via de memoriaal zet je de crediteur die is aangemaakt in stap 1 (kortlopende schuld) om naar een lening/ lease (langlopende schuld). Op basis van bovenstaand voorbeeld maak je de volgende boeking aan:

Leasetermijnen inboeken

In dit voorbeeld is gekozen om het bedrag exclusief BTW om te zetten naar een lening/ lease. Dit komt doordat de leasemaatschappij in veel gevallen de BTW als aanbetaling vraagt of kort voorfinanciert. Vul dus het bedrag in dat de leasemaatschappij gaat financieren (hoofdsom).

Stap 3: Verwerken transacties

Klik in het Dashboard op Openstaande Inkoop. Je ziet het volgende: De factuur van de auto die je in stap 1 hebt ingeboekt, de memoriaal boeking van stap 2 én de aanbetaling die je per bank hebt voldaan (de bankmutatie dien je uiteraard wel eerst te importeren of stel de bankkoppeling in).

aanbetaling leaseauto inboeken

Je vinkt nu beide boekingen aan (Te betalen & Bank) waardoor het vinkje rechts bovenin oplicht. Klik op het vinkje. Zowel de leaseauto als de betalingen zijn correct in je boekhouding verwerkt.  

Stap 4: Leasetermijnen & Rente boeken

Als je stap 1 t/m 3 hebt gedaan dan volgt nu alleen de betaling van de leasetermijnen. Van iedere (maand) termijn wijzig je de Rekening naar 0922 Leasetermijnen. Echter bestaat dit bedrag veelal uit een Aflossing & Rente. Om de rente apart op te nemen in je administratie maak je de volgende boeking aan. Dit kan per maand, maar 1x per jaar per 31 december is voldoende om de gegevens goed op je jaarrekening te krijgen. In dit voorbeeld gaan we uit van € 1.000,– rente.

leasetermijn rente en aflossing inboeken

 

Start direct met Myfinance

Zelf boekhouden of op zoek naar een boekhouder?

Of je nu zelf wilt starten met boekhouden of je boekhouding door een erkende boekhouder laat beheren. Myfinance biedt jou een volledige en voordelige oplossing.

Wil je meer weten? Bezoek onze prijzen pagina.


Maak je nergens meer zorgen over, voor slechts € 59,95 (all in) heb je een eigen boekhouder

Jouw boekhouding inclusief BTW-aangiften en aangifte inkomstenbelasting wordt verzorgd door een professionele boekhouder. Kom vandaag nog in contact met jouw boekhouder. online boekhouder service