Als je start komt er naast een hoop euforie ook heel veel op je af. Van leuke dingen tot moetjes, zoals de financiële administratie. Boekhouden, bedrijfseconomie en het opmaken van een balans, op school heb ik het uiteraard allemaal gehad. Naast het feit dat dit inmiddels alweer pijnlijk lang geleden is, wordt het nu pas echt en dat is spannend. In deze blog heb ik mijn ervaringen met Myfinance gedeeld en geef ik tips voor andere starters. Samen kom je verder dan alleen!
De eerste factuur
Super gaaf, je mag de eerste factuur opmaken! Maar nu… waar moet deze aan voldoen? De Belastingdienst heeft de eisen voor je uitgewerkt en er zijn diverse templates te vinden online. Toch dacht ik, dat moet eenvoudiger kunnen en gelukkig vond ik net op het juiste moment Myfinance. Met Myfinance kun je gemakkelijk en snel facturen aanmaken. Je kunt zelfs standaard producten of diensten toevoegen, kopieën van terugkerende facturen maken of kiezen voor prijzen inclusief en exclusief btw. Het totaalbedrag wordt steeds automatisch uitgerekend. Hierdoor hoef je dit niet meer handmatig te doen en wordt de kans op fouten geminimaliseerd. Ideaal! En geloof me… de kick van de eerste factuur die betaald is maakt het nog eens extra leuk.
Die blauwe envelop
Als brave burger heb ik altijd keurig op tijd mijn belastingaangifte gedaan. Een feestje om ieder jaar weer een leuk spaarbedrag terug te krijgen (als het goed is tenminste). Nu geeft die blauwe envelop toch wel even een ander gevoel. Niet iedereen bevindt zich in de luxepositie om direct te starten met een boekhouder. Ik ben er ook van overtuigd dat het niet nodig is, met alle middelen van nu moet je hier als professional toch best zelf uit kunnen komen? En het liefst ook nog digitaal, want van stapels papier en aktemappen krijg ik persoonlijk alleen maar jeuk. Met wat persoonlijke hulp van Myfinance is ook mijn eerste BTW-aangifte heel soepel verlopen. Ik heb er de eerste keer uiteraard wat langer over gedaan, maar met die van april was ik echt in tien minuten klaar. Ha, sneller dan gemiddeld aldus ikwordzzper.nl!
Kilometers maken!
Ik zit veel bij klanten op kantoor en rij dus heel wat af. In het begin vergat ik nog wel eens te noteren hoeveel kilometer ik had gereden om bij de klant te komen. Achteraf opzoeken via Google Maps kan natuurlijk, maar is toch wat onhandiger. Ik ontdekte dat met het online boekhoudprogramma van Myfinance ook een handige app komt. Zo noteer ik mobiel even snel mijn kilometers en kan ik direct door naar de volgende afspraak.
Betalingstermijn & herinnering
Onderaan de factuur staat netjes de betalingstermijn. Persoonlijk heb ik hem op 10 werkdagen staan, als ZZP’er heb je nou eenmaal niet de financiële marge die grote organisaties wel hebben. Toch ga je ervaren dat die betalingstermijn vaak overschreden wordt. Vast niet bewust, maar wel vervelend. Ik factureer altijd op een vaste dag aan het einde van de maand en heb mijzelf aangeleerd om vanaf die dag 12 werkdagen verder te tellen en dan een herinnering in mijn agenda te zetten. Zijn de facturen nog niet betaald? Dan is het helemaal niet erg om een vriendelijke reminder te sturen. Afhankelijk van het contact met de klant kan dit variëren van een whatsappje, belletje tot een mail.
Oh en nog een laatste tip: vergeet niet om je successen te vieren. Het is en blijft gewoon super stoer om zelfstandig ondernemer te zijn. You can do this!
De ervaringen van
Maartje Krijnen is in de zomer van 2017 haar digitale marketing bureau Fierce Marketing gestart. Zonder vast kantoor, want bij de klant op locatie werken is waar zij in gelooft. Al snel liep het zo goed dat een professioneel boekhoudprogramma niet meer kon ontbreken.