Hoe incasseer ik mijn facturen sneller?

Het is een ergernis voor veel bedrijven en zeker ook voor ZZP’ers. Je hebt goed contact met een klant en ineens wordt je factuur niet (tijdig) betaald. Lees hieronder 15 tips van Charles Bruns, Managing Partner van Yuridis, om sneller betaald te krijgen. 

  1. Zorg voor een foutloze en tijdige factuur. Vermeld hierop duidelijk je bedrijfsgegevens en die van je klant. Vermeld ook een eventueel ordernummer en de contactpersoon bij jouw klant.
  2. Hanteer een order- en ontvangstbevestiging en bewaar die ook. Stuur altijd een schriftelijke bevestiging van de gemaakte afspraken.
  3. Weet met wie je zaken doet. Check nieuwe klanten op hun kredietwaardigheid. Een kredietrapport is echt niet duur en ook de KvK kan zeer waardevolle informatie verschaffen over die nieuwe klant.
  4. Wees voorzichtig bij nieuwe relaties. Overweeg zorgvuldig of je op krediet wilt leveren. Vraag bij twijfel om een (gedeeltelijke) vooruitbetaling.
  5. Volg het betalingsgedrag van met name die nieuwe klant. Je heeft immers nog geen betalingservaring en het is belangrijk om jouw nieuwe klanten ‘op te voeden’.
  6. Weet je dat jouw klant een nieuw pand of wagenpark heeft gekocht? Dat zijn momenten dat liquiditeitskrapte veel voorkomt. Wees in die gevallen dan ook alert op te late betaling van jouw facturen.
  7. Natuurlijk kunt je jouw klant helpen met een betalingsregeling. Hanteer daarbij dan maximaal 3 of 4 termijnen. Wees scherp op het nakomen van die regeling en neem direct actie als die niet nagekomen wordt. Ook kan je jouw klant (vooraf) herinneren dat er weer een termijn vervalt.
  8. Zet een duidelijk debiteurenbeleid op en wees hierin consequent. Het is belangrijk dat jouw klant weet waar hij aan toe is.
  9. Is het altijd dezelfde klant die te laat betaalt? Ga hierover een gesprek met hem aan. Maak duidelijk dat je ook ondernemer bent en geld nodig hebt om jouw leveranciers te betalen.
  10. Stop levering als er nog facturen openstaan. Een duidelijke maatregel waardoor het voor jouw klant duidelijk is dat hij ook is gebaat bij een tijdige betaling
  11. Neem klachten serieus en wikkel ze snel en adequaat af. Ook al lijkt het maar een klein issue; voor jouw klant kan dit een reden zijn om de factuur te laat (of niet) te betalen.
  12. Neem een eigendomsvoorbehoud op in de algemene voorwaarden. Als jouw klant onverhoopt failliet gaat kan je aanspraak maken op uw (onbetaalde) goederen.
  13. Maak gebruik van het retentierecht. Houd goederen (in beheer) vast tot er betaald is.
  14. Wacht niet te lang met het inschakelen van een incassospecialist. Dat kost vaak veel energie en de kans op succesvolle incasso verstrijkt naarmate de tijd vordert.
  15. Dit artikel is je aangeboden door onze partner Yuridis; een online incassoplatform met een groot en landelijk deurwaardersnetwerk. Zij bieden een handige online Incasso Check, een gratis telefonische adviesdesk en incasso/deurwaarders die jouw incasso snel en goed oppakken.

Door online te factureren met Myfinance voorkom je fouten in je factuur. Tevens maak je snel facturen aan, dus wachten tot het eind van de maand is verleden tijd. Ook hierdoor wordt je factuur sneller betaald. Als laatste kun je direct vanuit Myfinance je facturen versturen met een CC aan jezelf. Ook je klant ziet dit waardoor hij zicht niet kan verschuilen achter het feit dat hij de factuur niet heeft ontvangen! 

Heb je nog vragen naar aanleiding van dit artikel of andere vragen, neem dan contact met ons op.