De basis van een goede boekhouding/ administratie is dat je alle inkomsten en uitgaven verantwoord. Het kan dus niet zo zijn dat je € 100.– direct in of uit de kas of bank boekt zonder dat je weet waar het geld vandaan komt of naar toe is gegaan. Er moet dus altijd een inkoop of verkoop tegenover een transactie staan.
Voorbeeld:
Uiteraard zijn er een aantal uitzonderingen. Zoals je bankkosten en rente van leningen (ontvangen of betaalde rente) waar je geen factuur voor ontvangt of aanmaakt. Je kunt deze op dezelfde wijze boeken als een reguliere inkoop, alleen dan zonder een inkoofactuur te koppelen.
Een andere (snellere) manier is direct via GEDETAILLEERD => BANK => BOEKINGEN de geïmporteerde transacties naar voren halen en een andere grootboekrekening toewijzen. Standaard staan alle boekingen na inlezen op Kruispost liquide middelen. Door hierop te klikken gevolgd door naam van de gewenste rekening, kun je een andere grootboekrekening selecteren zoals BANKKOSTEN of BETAALDE rente. LET OP: Deze directe manier kan alleen bij kosten & transacties waar geen BTW op zit.
Tip: Volg stap 1/2/3/ van de handleiding, daarna begrijp je hoe het programma werkt en heb je bij de veelvoorkomende handelingen geen handleiding meer nodig.
Nu snel van start!